Home | Opslaan van energie I Stappenplan
Opslag van energie
Stap 4 (van 6)
- In plaats van direct terug te leveren kun je opgewekte energie opslaan voor later gebruik
- Door minder afhankelijk te zijn van netstroom tijdens piekuren bespaar je op je energierekening
- Batterijopslag wordt het meest gebruikt door mkb-ondernemers. Warmtebuffers worden veel gebruikt in sectoren met een hoge warmtevraag
DEB helpt je (kosteloos) stap voor stap op weg.
Ga zelf aan de slag of vraag om hulp.

Opslag van energie
Na het verkrijgen van inzicht (stap 1), het verdelen van energieverbruik (stap 2) en het zelf opwekken van duurzame energie (stap 3), is de volgende stap: energieopslag. Door energie op te slaan kun je opgewekte stroom of warmte op het juiste moment benutten, piekbelastingen verminderen en je afhankelijkheid van het elektriciteitsnet verkleinen.
Overtollige energie opslaan
Door overtollige energie op te slaan kun je flink besparen door piekprijzen te omzeilen, transportkosten te verlagen en minder energiebelasting te betalen. Je maakt optimaal gebruik van duurzaam opgewekte energie en kunt zelfs extra inkomsten genereren door energie te verhandelen op elektriciteitsmarkten. Bovendien helpt energieopslag problemen met netcongestie te voorkomen en zorgt het voor een stabiele en betrouwbare bedrijfsvoering, terwijl je tegelijkertijd bijdraagt aan een duurzamere toekomst.
Zelfvoorzienend
Het belangrijkste doel van een batterij is om de energie die je overdag opwekt op te slaan, zodat je deze energie ’s avonds, ’s nachts of de volgende dag kunt gebruiken. Zeker in deze tijden netcongestie is dit een uitkomst, omdat je de teruglevering aan het al overvolle stroomnet beperkt en je eigen opgewekte stroom optimaal benut. Batterijopslag biedt daarnaast een directe oplossing in situaties waarin teruglevering niet is toegestaan, omdat geen enkele opgewekte energie verloren gaat door deze beperking.
Voor- en nadelen van een batterij
Batterijen voor energieopslag bieden aantrekkelijke voordelen, zoals lagere energiekosten door energie op te slaan en te gebruiken wanneer de prijzen laag zijn, en bescherming tegen stroomuitval voor bedrijven waar continuïteit cruciaal is. Bovendien kun je met batterijen in combinatie met duurzame energiebronnen, zoals zonnepanelen of windenergie, je bedrijf verduurzamen en mogelijk profiteren van subsidies. Er zijn echter ook nadelen: de aanschaf en installatiekosten zijn relatief hoog, en de capaciteit van batterijen is beperkt, wat ze minder geschikt maakt voor bedrijven met een extreem hoog energieverbruik. Het is daarom belangrijk om de voordelen en nadelen zorgvuldig tegen elkaar af te wegen.
Investering en terugverdientijden
De kosten van batterijen voor energieopslag variëren voor mkb-ondernemers van enkele duizenden tot tienduizenden euro’s, afhankelijk van de benodigde capaciteit en het energieverbruik van je bedrijf. De gemiddelde terugverdientijd ligt tussen de 5 en 10 jaar, afhankelijk van factoren zoals de besparing door het vermijden van piekuren, mogelijke subsidies voor duurzame investeringen en de levensduur van de batterijen. Hoewel de terugverdientijd relatief lang kan lijken, levert het gebruik van zelf opgewekte groene stroom al op korte termijn aanzienlijke besparingen op je energierekening op.
Subsidies en fiscale regelingen
Energieopslag wordt steeds meer gestimuleerd, en er zijn diverse subsidies en fiscale regelingen beschikbaar om de investering aantrekkelijker te maken voor mkb-ondernemers. Zo kun je gebruikmaken van de Energie-investeringsaftrek (EIA), waarmee je een deel van de investeringskosten voor energieopslag kunt aftrekken van je winst en zo minder belasting betaalt. Voor grotere duurzame projecten is de Subsidie Duurzame Energie (SDE++) interessant, waarbij je geen subsidie krijgt voor de batterijen zelf, maar wel voor het grootschalig opwekken van duurzame energie. Deze regelingen maken energieopslag financieel haalbaarder en ondersteunen jouw duurzame bedrijfsdoelen.
Dit wordt Stinis. Masters in Inzicht!
Als professioneel autocoureur en ondernemer helpt Tom Coronel autosportliefhebbers hun passie voor racen te verwezenlijken. Naast zijn raceactiviteiten is Tom Coronel (mede)eigenaar van Coronel Kartracing, waar hij beginnende en ervaren kartrijders begeleidt in hun ontwikkeling.
Tom behoort tot de koplopers in energiek ondernemen. Zo investeerde hij al in 2015 in volledig elektrische karts, waarmee hij de weg vrijmaakt voor een duurzamere toekomst in de karting.
De elektrische karts bieden niet alleen hogere prestaties, maar zijn ook milieuvriendelijker en stiller dan traditionele benzinekarts. Hierdoor creëert hij een unieke ervaring voor zowel recreatieve als competitieve rijders.
Op DEB.nl inspireert Tom mkb-ondernemers over energiek ondernemen. Hij moedigt ondernemers aan om uitdagingen te omarmen en kansen te benutten op het gebied van duurzaamheid en energie-efficiëntie.
Opslag van energie in 3 stappen
Stap 1
Analyseer je energiebehoefte
Bepaal hoeveel energie je wilt opslaan en wanneer je deze nodig hebt. Kijk naar je energieverbruik, piekmomenten en hoeveel overtollige energie je opwekt. Dit helpt bij het kiezen van de juiste opslagcapaciteit.
Stap 2
Onderzoek opslagmogelijkheden
Kies een opslagoplossing die bij je bedrijf past, zoals batterijopslag voor elektriciteit of warmtebuffers voor thermische energie. Laat je adviseren om de meest efficiënte en rendabele optie te vinden.
Stap 3
Bekijk subsidies en financiering
Er zijn regelingen zoals de Energie-investeringsaftrek (EIA) en ISDE die energieopslag financieel aantrekkelijker maken. Onderzoek welke subsidies voor jouw situatie gelden en bekijk financieringsmogelijkheden.

Vraag het de expert
Maak kennis met Johnny Nijenhuis, DEB-expert Mobiliteit
Als directeur/eigenaar van Nijenhuis Truck Solutions B.V. helpt Johnny Nijenhuis transportbedrijven sneller en goedkoper de overstap naar elektrische vrachtwagens te maken. Met de eTruck Academy® leert hij mkb-ondernemers alles over elektrische vrachtwagens, laders en kosten.
Zo helpt Nijenhuis mkb-ondernemers hun concurrentiepositie te verbeteren, zonder dure fouten te maken. Als merkonafhankelijke expert op het gebied van batterij-elektrisch en waterstof-elektrische vrachtwagens helpt hij mkb-ondernemers technologie praktisch toepasbaar te maken.
Als onafhankelijk DEB-expert deelt Johnny Nijenhuis op DEB.nl zijn kennis en adviezen op het gebied van mobiliteit.
Elektrisch vervoer biedt vele voordelen zoals lagere operationele kosten (lagere brandstof- en onderhoudskosten), belastingvoordelen, verbeterde milieuprestaties en een betere reputatie op het gebied van duurzaamheid.
De initiële kosten voor elektrische voertuigen (EV’s) zijn vaak hoger dan die van traditionele voertuigen, maar de lagere brandstof- en onderhoudskosten zorgen voor besparingen op de lange termijn. Bovendien zijn er subsidies en belastingvoordelen beschikbaar om de kosten te drukken.
Mkb-ondernemers kunnen gebruikmaken van subsidies zoals aanZET (aanschafsubsidie eTrucks), SPRILA (aanschafsubsidie laadpalen), de subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) en van regelingen zoals de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil), Ook zijn er belastingvoordelen zoals de vrijstelling van wegenbelasting (MRB) voor EV’s.
Mkb-bedrijven kunnen laadinfrastructuur (laten) installeren op hun eigen terrein. Langzaam laden is in verreweg de meeste gevallen voldoende. Je hebt vaak de gehele nacht om je eTruck op te laden. Sneller bijladen kan natuurlijk ook. Met een snellader is een elektrische vrachtwagen binnen twee uur weer volledig opgeladen.
De actieradius varieert per model, maar moderne elektrische voertuigen hebben vaak een bereik tussen de 200 en 500 kilometer op een volle lading. Dit kan voldoende zijn voor veel mkb-bedrijven die lokale of regionale routes rijden.
Elektrische voertuigen hebben minder bewegende onderdelen dan brandstofvoertuigen, wat leidt tot minder onderhoud en minder storingen. Ze zijn doorgaans zeer betrouwbaar, mits goed onderhouden.
Veelvoorkomende uitdagingen zijn de inzetbaarheid van het voertuig, de beschikbare laadinfrastructuur en de kosten.
Veelvoorkomende uitdagingen zijn de inzetbaarheid van het voertuig, de beschikbare laadinfrastructuur en de kosten.
Elk bedrijf is geschikt om stappen te maken in de elektrificatie van haar wagenpark. Het verschilt per bedrijf, maar misschien nog wel meer per ondernemer welke stappen op dit moment de beste zijn. Maar een goed begin is om een TCO calculatie te maken en de kosten tussen een diesel- en een elektrische vrachtwagen met elkaar te vergelijken.
Elektrische voertuigen helpen bedrijven te voldoen aan strengere milieunormen en emissiereductiedoelstellingen. Dit kan belangrijk zijn bij aanbestedingen, met name voor bedrijven die zaken doen met overheden of milieubewuste klanten.
De restwaarde van elektrische voertuigen kan variëren, maar de verwachting is dat de restwaarden zullen verbeteren naarmate de vraag naar tweedehands EV’s toeneemt en de technologie verder wordt ontwikkeld. Ook de restwaarde van dieseltruck is en lastig in te schatten risico.
Met voorlichting en training – bijvoorbeeld door de deelname aan events en cursussen – kun je medewerkers voorbereiden. Ze leren over de dynamieken van elektrisch rijden.
Zelf een vraag stellen?
Stel direct je vraag aan onze DEB-expert Johnny. Wat wil jij weten over slim energie verbruik?

Advies op maat van een MKB Energieadviseur
Kun je hulp gebruiken bij energiek ondernemen? Onze adviseurs helpen je graag.
- Advies op maat
- Hulp bij uitvoering
- Assistentie bij aanvraag subsidies
- Fiscaal voordeel over de investeringskosten met de Energie-investeringsaftrek (EIA)