RAI Amsterdam begon ooit als clubhuis voor leden van de Rijwiel Automobiel Industrie. Sinds de eerste tentoonstelling in 1895 is er veel veranderd. Van (motor)fietsen naar auto’s en inmiddels getransformeerd tot de mogelijkmaker van ‘s werelds grootste indoor evenementen. DEB sprak over duurzaamheid met Bart van der Heijden, Director Clients, en Stephanie Mathas, MVO manager bij RAI Amsterdam.
“De laatste jaren is er ontzettend veel veranderd op het gebied van MVO”, begint Stephanie. “Gelukkig, want de urgentie is groot. Of het op een maatschappelijke wijze moet is geen vraag meer. De vraag die nu centraal staat is ‘hoe’?
Waar we ruim vijf jaar geleden nog zagen dat er een constante belangenafweging plaatsvond tussen de drie p’s: people, planet en profit, zien we nu dat MVO een integrale plek heeft gekregen in de organisatie als manier van ondernemen. We werken continu aan een door de maatschappij ervaren verantwoorde organisatie, wat we doen willen we op een maatschappelijk verantwoorde wijze doen. ”
Bart vult aan: “We zijn steeds meer de balans gaan zoeken als organisatie. Waar de financiële of commerciële voordelen vroeger voorop stonden, weegt MVO steeds zwaarder. We zien MVO niet meer als project. Het is een proces geworden. Het zit in ons DNA.”
Van buiten naar binnen organiseren. Dat is MVO volgens de RAI. Een manier van ondernemen waarbij je werkt aan verbinding met de omgeving. Want alleen als je weet wat door de maatschappij binnen een bepaalde context als duurzaam wordt beschouwd, kun je maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Dat betekent dat MVO tijd- en context gebonden is. De opvatting ervan verandert dus mee met de tijd. Bij de RAI worden de huidige maatschappelijk kosten zoveel mogelijk verminderd of voorkomen. Aan de andere kant worden maatschappelijke baten juist vergroot. Door van buiten naar binnen te organiseren, blijft de RAI op zoek naar een door de maatschappij ervaren optimale balans tussen die kosten en baten.
Dat de opvatting van MVO binnen de maatschappij steeds breder wordt, zie je duidelijk terug in de maatregelen die de RAI heeft genomen. “We hebben 350 medewerkers binnen diverse disciplines die binnen hun expertise op zoek gaan naar duurzame oplossingen”, legt Bart uit. “Die zijn als ambassadeurs opgestaan en maken in hun werk bewuste keuzes. Zo wordt er bijvoorbeeld actief gewerkt aan duurzame bedrijfskleding en hebben wij lokaal eten op de menukaart met een biologische en/of sociale focus. Ook hebben we bijvoorbeeld verschillende impactvolle aanpassingen doorgevoerd aan ons gebouw.”
Die aanpassingen verlagen het energieverbruik behoorlijk. “We hebben bijvoorbeeld de verlichtingsarmaturen vervangen, zijn vrijwel volledig van het gas af en zijn overgestapt op stadsverwarming”, vertelt Bart. “Ook liggen er een paar duizend zonnepanelen op het dak, koken we elektrisch en werkt de centrale koeling nu op elektra in plaats van gas. Dat bespaart echt enorm veel CO2.”
Uiteindelijk moet de hele keten meedoen. “Het helpt niet als elke stand bouwer zijn eigen kasteel wil bouwen”, vertelt Bart. “Van productie tot afvalverwerking, transport en zelfs de transportbewegingen van bezoekers. We moeten samen oplossingen vinden. Daarin zit de kracht van de industrie. We bereiden ons bijvoorbeeld nu al voor op de elektrificatie van vervoer. Want wat doe je als iedereen straks zijn auto komt opladen tijdens een evenement?”
De RAI stelt continu nieuwe MVO-doelen op. “Maar alleen doelen waar we zelf in geloven”, verduidelijkt Bart. “Daarin ligt volgens mij het succes. Anders haak je direct af. Maak het zo klein dat de eerste stap eenvoudig is. Bepaal waar je naartoe wilt en ga daar dan voor. Wij willen bijvoorbeeld dat alle beursstands in 2030 circulair zijn. Gaan we dat echt redden? Dat weet ik niet. Maar als we nu beginnen, zijn we er tegen die tijd wel een stuk dichterbij dan nu. En dat is vooruitgang.”
Ondernemers die nog niet overtuigd zijn van MVO, zijn welkom bij RAI. “Kom gerust een bakkie koffie drinken”, zegt Stephanie. “Je bent altijd welkom hier te ervaren hoe wij bezig zijn en van gedachte te wisselen over MVO. Ga zelf ook in gesprek met jouw stakeholders/maatschappij. Wat doet er voor hen toe? Waar ervaren zij mogelijk een negatieve impact van jouw business? Wat kan jouw business mogelijk (nog meer) voor hen betekenen?”
“Ga op zoek naar de maatschappelijke waarde binnen jouw organisatie. Soms ligt het letterlijk voor het oprapen. Denk aan het herbestemmen van producten of materialen die anders vernietigd worden. Dit is iets wat wij een verscholen waarde noemen. Want wat je daar ook vindt, het is een zoektocht die waarde genereert. Ik kan mij niet voorstellen dat je daar niet voor wilt kiezen.”
DEB houdt je op de hoogte door actuele informatie, artikelen en nieuwsberichten over energiebesparing.
Energiebesparing kan eenvoudiger en duurzaamheid hoeft niet altijd geld te kosten, zolang je maar de juiste keuzes maakt. Graag helpen wij jou bij die keuzes. Bekijk in één overzicht welke energiebesparende maatregelen jouw bedrijf kan nemen.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang nieuws en kennisartikelen over duurzame energiebesparing.