Interview

‘Zie DEB ook als inspiratiebron, voor retailers én leveranciers!’

DEB.nl is meer dan alleen een handig hulpmiddel bij de verplichte energiebesparende maatregelen. Zie het platform ook als een inspiratiebron voor wat je allemaal nog meer kunt doen. Die boodschap geeft Tuinbranche Nederland mee aan ondernemers in zijn sector. Aandacht voor verduurzaming past bij het beleid van de branchevereniging om de samenleving als geheel groener te maken.

We spreken Toon Wurfbain, projectleider duurzaamheid bij de branchevereniging. Zijn werkterrein is breed: van energiebesparing tot gewasbescherming en van het ‘onttegelen’ van tuinen tot milieuvriendelijker verpakkingen van producten in tuincentra.

De rode draad door al zijn taken is de noodzaak tot veel bewuster omgaan met de natuur en wat die betekent voor ons bestaan. Energiebesparing door tuincentra is slechts een onderdeel, maar zeker niet onbelangrijk. De branchevereniging informeert haar leden over de wettelijke verplichtingen, aangevuld met adviezen hoe je daaraan het beste kunt voldoen.

Maatwerk

Bij het doorvoeren van energiebesparing is maatwerk belangrijk. Soms zijn maatregelen die elders voor de hand liggen, minder relevant. Vaak wordt bedrijven als eerste maatregel aanbevolen om traditionele verlichting te vervangen door led. De kosten heb je er snel uit. ‘Bij een tuincentrum met buitenkassen waar de verlichting maar een paar keer per jaar aan hoeft, is dat veel minder relevant’, geeft Wurfbain als voorbeeld.

Daar liggen andere maatregelen meer voor de hand omdat ze een veel hoger rendement hebben. Daarom is het belangrijk dat je goed in beeld hebt waar de energiekosten van je bedrijf vandaan komen. Voor tuincentra geldt de lijst erkende maatregelen voor de detailhandel, maar de kenmerken van een tuincentrum kunnen sterk afwijken van de gemiddelde winkel.

Omgevingsdiensten

In de regel verbruiken tuincentra veel energie. Omgevingsdiensten controleren de bedrijven of ze aan de verplichtingen voldoen. Binnen de retailsector krijgen ze extra aandacht. Die controles lijken ook nog eens strenger te worden. Alle reden er serieus mee aan de slag te gaan.

Over de waarde van de natuur en gevolgen van klimaatverandering hoef je leden van Tuinbranche Nederland niets te vertellen. Niettemin kunnen ondernemers bij het uitvoeren van energiemaatregelen in hun bedrijf best een praktisch steuntje in de rug gebruiken. Wurfbain is daarom blij dat zijn branchevereniging partner is van het initiatief DEB.nl. DEB kan niet alleen de tuincentra, maar ook de leveranciers helpen bij de verduurzamingsvragen die zij hebben. Zij vallen onder de lijst erkende maartregelen die ook in DEB zijn opgenomen.

Energiebesparing

‘Als je bezig bent met de toekomst van je bedrijf, is het belangrijk om over energiebesparing na te denken’, zegt hij. Welke maatregelen moet ik nemen? Wat is het beste moment? Hoe kan ik op een goede en verantwoorde manier tot uitvoering komen?

‘DEB kan daarbij een heel praktisch ondersteuningsmiddel zijn.’ Wat hem betreft gaat het gebruik van het instrument verder dan het voldoen aan de maatregelen die de wet voorschrijft en die overigens begin 2023 worden aangepast. ‘Veel ondernemers willen méér doen. Het past bij ze. Ik wijs er dan ook graag op dat je DEB ook kunt gebruiken om ideeën op te doen. Zie het ook als een inspiratiebron. Zeker omdat je weet dat de maatregelen aangescherpt worden, is het slim hier rekening mee te houden als je gaat verbouwen.

Groot oppervlak

Door de snel stijgende energiekosten is het thema besparing actueler dan ooit. Tuincentra hebben vaak een groot oppervlak aan bedrijfsruimte. Verwarmen en verlichten kosten veel energie. Het merendeel van de grote bedrijven heeft tegenwoordig ook een koelcel. Bijvoorbeeld voor de horecafaciliteiten die je er steeds vaker aantreft. Daarnaast komen er steeds meer laadpalen op de parkeerterreinen voor klanten.

Tegenover de grote behoefte aan energie staat de mogelijkheid die zelf op te wekken via zonnepanelen. Dat kan vaak goed, omdat de bedrijven veel dakoppervlak hebben. ‘Uit commercieel oogpunt kan het voor bedrijven ook interessant zijn om aan klanten duidelijk te laten zien dat je met duurzaamheid bezig bent’, zegt Wurfbain. ‘Vertel wat je doet. Op die manier gaat het thema bij de bezoekers van tuincentra leven.’

Groener gedrag

Bewustwording is van grote betekenis om de consument aan te zetten tot groener gedrag. Dat is onderdeel van het branchebeleid. Met 60 miljoen bezoeken per jaar, kunnen tuincentra hun bijdrage leveren aan gedragsverandering. Het vergroenen van de Nederlandse tuin is speerpunt in de communicatie. ‘Als iedereen in de tuin planten zou zetten waar nu tegels liggen, dragen we met elkaar bij aan het tegengaan van de dramatische effecten van klimaatverandering zoals overstromingen bij hevige regenval’, houdt Wurfbain ons voor.

’Iedereen tien tegels minder en je hebt er een halve Veluwe aan oppervlakte natuurgebied bij.’ Niet toevallig trekt de tuinbranche hierin samen op met gemeenten en waterschappen. Bovendien: wie bewuster bezig is met zijn tuin, kijkt ook bewuster naar de natuur, stelt Wurfbain. Termen als gezonde bodem en nuttige insecten gaan iets voor je betekenen.

Verduurzaming

Tijdens het gesprek blijkt telkens weer dat Tuinbranche Nederland op vele vlakken actief is als het gaat om verduurzaming. Het Groene Branche Plan is veelzijdig. Wurfbain is een enthousiaste ambassadeur van de boodschap. Naast energiebesparing en de groenere tuinen komen thema’s voorbij als bevordering van gebruik van duurzaam hout, terugdringen van onnodig gebruik van gewasbeschermingsmiddelen en vermindering van onnodig verpakkingsmateriaal. Als het gaat om een duurzamer wereld, kunnen velen een steentje bijdragen. Nou ja, steentje… liever een plantje!

Deel dit verhaal
Facebook
Twitter
LinkedIn

Lees nog meer inspirerende verhalen!

DEB houdt je op de hoogte door actuele informatie, artikelen en nieuwsberichten over energiebesparing.

Adviesbureau

Jeroen Sloof van Bureau Bos: “We moeten denken in oplossingen.”

Adviesbureau

‘Ons doel was om de markt transparantie te bieden op het gebied van energie-inkoop’

Bandenspecialisten

Banden- en wielenbranche brengt energiebesparing op spanning

Alle maatregelen op een rij

Energiebesparing kan eenvoudiger en duurzaamheid hoeft niet altijd geld te kosten, zolang je maar de juiste keuzes maakt. Graag helpen wij jou bij die keuzes. Bekijk in één overzicht welke energiebesparende maatregelen jouw bedrijf kan nemen.

Op de hoogte
blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang nieuws en kennisartikelen over duurzame energiebesparing.