Het bedrijf Toyota Bloemberg vindt zijn oorsprong zo’n 45 jaar geleden, waarna het in 2012 door de broers Roy en Carlo van hun ouders werd overgenomen. Als tweede generatie binnen dit familiebedrijf is Carlo erg begaan met duurzaamheid. Deb ging in gesprek met Carlo om uit te zoeken waarom dit onderwerp zo’n belangrijk thema is binnen de onderneming.
“Toyota is natuurlijk een erg duurzaam merk van zichzelf. Dus een deel van onze duurzame visie komt voort uit de visie van Toyota. Maar voor mij kwam het belangrijkste moment van bewustwording na een bezoek aan Japan. Daar werken ze volgens een bepaald principe, genaamd ‘Kaizen’. Dat staat voor ‘change for the better’. Ik vond dat zo indrukwekkend, dat we binnen ons bedrijf nu wekelijks een kaizen-meeting hebben. Verschillende afdelingen gaan met elkaar om de tafel om te kijken wat er beter kan, ook op het gebied van energiebesparing.
Uitkomsten van zo’n meeting zetten we dan niet op de agenda voor later, maar we passen het direct aan. In de zithoek van ons bedrijf zien bezoekers en collega’s overigens een meetinstrument hangen dat laat zien hoeveel energie de zonnepanelen hebben opgewekt, en wat dat betekent voor onze uitstoot. Die moet uiteindelijk naar de nul. Zero emission dus.”
“We hebben acht jaar geleden 240 zonnepanelen aangeschaft, die hadden we binnen 5,5 jaar terugverdiend, waardoor we wat betreft elektriciteit energieneutraal zijn. Op ons occasionpand gaan we dit jaar nog eens 200 zonnepanelen plaatsen. Daarnaast hebben we vier laadpalen voor ons wagenpark, wat voor 90% hybride is. Vervolgens hebben we LED-verlichting, bewegingssensoren, gereguleerde afvalstromen, vloerverwarming en automatische schakelaars op computers en verlichting.”
“Voor ons is PPP één van de belangrijkste leidraden waar we ons beleid op bepalen. Achter elke beslissing op het gebied van verduurzaming moet een gedachte zitten. Niet alleen geld dus, want je moet niet alles tot achter de komma uitrekenen. Uiteraard kijken we wel naar quick wins, want daar ben je gewoon heel weinig tijd aan kwijt. Maar zolang ik weet dat ik de investering ooit weer terug verdien, is het prima. Ik hoef dan niet precies te weten of dat na 8 jaar of 10 jaar is.”
“Wij moeten verplicht energie besparen, maar die verplichting is niet de reden dat we hiermee bezig zijn. Externe motivatie werkt namelijk helemaal niet. Je moet het als bedrijf willen. Het helpt ook dat wij zijn opgevoed door Toyota en daarom al enkele jaren bezig zijn met energiebesparing.
Een vorm van externe motivatie vanuit de overheid die juist wel zou kunnen helpen is het bieden van garanties op bijvoorbeeld subsidies. Door wispelturig beleid te voeren, blijven ondernemers terughoudend met verduurzaming, omdat ze nooit weten of een bepaalde subsidie op een bepaalde installatie wel blijft bestaan.”
Carlo heeft nog wel een aantal tips voor andere ondernemers. “Houd rekening met een sterk dak bij een nieuw pand, zodat je daar later zonnepanelen op kunt leggen. Kijk daarnaast ook eerst naar de kleinere aanpassingen die je kunt doen binnen je bedrijf. Betrek vervolgens je eigen collega’s erbij, en deel je successen met iedereen waar je mee samenwerkt, ook klanten. Laat zien hoe jij bezig bent, want dat verhoogt de tevredenheid onder je klanten en leveranciers enorm.
DEB houdt je op de hoogte door actuele informatie, artikelen en nieuwsberichten over energiebesparing.
Energiebesparing kan eenvoudiger en duurzaamheid hoeft niet altijd geld te kosten, zolang je maar de juiste keuzes maakt. Graag helpen wij jou bij die keuzes. Bekijk in één overzicht welke energiebesparende maatregelen jouw bedrijf kan nemen.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang nieuws en kennisartikelen over duurzame energiebesparing.