Bandenspecialisten

‘Snel en stil perslucht terugwinnen’

Interview met Michael Pouw, uitvinder van PTI

Bij veel bandenspecialisten staan ze luidruchtig te sissen: het leeglopen van banden, waardevolle perslucht. Met een PTI (perslucht terugwin installatie) wordt dat tot de helft gereduceerd. Een PTI levert niet alleen een stillere, bijna stofvrije werkomgeving op maar bespaart ook zo’n veertig procent aan stroom. Uitvinder Michael Pouw, eigenaar van Pouw Banden: ‘na aanvankelijke reserves nemen meer en meer bandenspecialisten onze PTI af. In 2021 slaan we onze vleugels ook naar de Benelux uit.’

Door Tseard Zoethout

Zo’n twee jaar geleden viel het Michael Pouw, directeur-eigenaar van Pouw Banden uit Utrecht, in een van zijn werkplaatsen op dat bij het verwisselen van truck- en shovelbanden veel energie verloren gaat. ‘Eerst laten monteurs die banden bij acht tot negen bar leeglopen’, zegt hij. ‘Dat gaat gedurende negentig seconden met veel lawaai gepaard. Bij meer dan honderd decibel zijn onze monteurs wel verplicht om een geluidsdemper te dragen. Ook zorgt die plotseling hoge piek voor opdwarrelend stof. Vervolgens worden de zware banden met behulp van een compressor weer
opgepompt. Is dat is niet zonde van de perslucht? Als je die lucht nu eens in een tank brengt…’

Rustig terugverdienen

Aldus ontstond het idee voor een PTI, een perslucht terugwin installatie, met op dit moment drie boosters (of drukverhogers), die de vrijkomende perslucht in een extra tank opslaat en opnieuw voor het oppompen van de banden gebruikt. Het proces gaat als volgt: vrijwel alle lucht die bij het leeglopen van de banden vrijkomt, loopt door een aangepast ventiel waarvan het T-stuk in de loop der tijd is verbeterd zodat geen verliezen optreden. Via een aantal slangen wordt die lucht naar een drukvat gevoerd.
Die tank kan zo’n dertien à veertien bar aan. De energie om de tank op die druk te brengen, komt voort uit de vrijgekomen perslucht, puur mechanisch dus. Dankzij de PTI komt er veel minder lawaai en stof in de werkplaats vrij waardoor de monteurs ook met meer plezier hun werk kunnen doen. Volgens Pouw zijn de voordelen van de PTI ook financieel. Dankzij terugwinning van pakweg tachtig procent van de perslucht hoeft de compressor slechts de helft van de tijd te draaien. En dat scheelt behoorlijk in het stroomverbruik! De uitvinder heeft het eens uitgerekend. Voor de circa 600 Nederlandse bandenspecialisten – maar ook voor ketens als Profile Tyre Center en Euromaster aan wie Pouw zijn PTI nu slijt – loopt dat
al snel in de papieren.

‘Veel bandenspecialisten hebben er geen idee van hoeveel stroom ze kwijt zijn aan de compressoren’, licht hij desgevraagd toe. ‘Elke maand krijgen ze één factuur voor hun energierekening, echter zonder te weten voor welke apparatuur en welke installaties dat geldt. Wij zijn eens gaan rekenen hoeveel het oppompen van een truckband kost en kwamen op iets minder dan één euro per band uit. Dat is inclusief de kosten van de compressor en het stroomverbruik, de afschrijvingen en het onderhoud. Veel van de bandenspecialisten die we dit jaar spraken, hikten eerst tegen de investering van ruim zevenduizend euro aan (exclusief installatie van een paar honderd euro) maar als je nagaat dat ze dag na dag gemiddeld zo’n dertig zware banden oppompen, dan heb je de aanschaf van onze terugwininstallatie er binnen vijf jaar uit.’

Benelux

Na aanvankelijke reserve – vooral vanwege de investeringskosten – omarmen steeds meer bandenspecialisten het nieuwe PTI systeem. Met slechts kleine aanpassingen in de routing – en eventueel wat extra drukslangen voor het bedieningsgemak – valt de installatie vrij eenvoudig te plaatsen terwijl de monteurs, eenmaal gewend aan het systeem, niets anders meer willen. De belangstelling blijkt uit de afname: verkocht
Pouw afgelopen herfst nog een half dozijn systemen, op moment van schrijven heeft de uitvinder al meer dan twintig PTI’s in de markt afgezet.

‘Om onderscheid te maken met onze reguliere werkzaamheden hebben we de PTI in een aparte BV ondergebracht’, verklaart de directeur-uitvinder. ‘Ook de toezegging voor ons octrooi is binnen. Daarmee willen we binnenkort niet alleen de markt in ons land op gaan, maar ook in de Benelux. Nee, over partners voor de verkoop kan ik op dit moment niets zeggen, wel dat de gesprekken met onder meer leveranciers van compressoren in een vergevorderd stadium zijn. Met meerdere partijen willen we de PTI ook in België en Luxemburg verder uitrollen. In het eerste kwartaal hopen we dan een tot twee systemen per dag af te kunnen zetten. De resultaten daarvan worden zo aan het eind van maart, april bekendgemaakt.’

Effecten

Als de plannen van Pouw inderdaad worden gerealiseerd, is dat een mooie opsteker voor de gehele branche. Immers, qua energieverbruik zijn verlichting en perslucht bij bandenspecialisten veruit de grootste kostenposten. Niet alleen levert de PTI een beter werkklimaat voor de monteurs op, ook wordt het energieverbruik met een paar honderd PTI’s in de hele Benelux sterk gereduceerd. De laatste geluiden zijn dat de overheid haar steentje aan deze ontwikkeling wil bijdragen door de PTI op de EIA,
MIA en Vamil lijsten te zetten waardoor het systeem ruim tien procent goedkoper in de aanschaf wordt.

Deel dit verhaal
Facebook
Twitter
LinkedIn

Lees nog meer inspirerende verhalen!

DEB houdt je op de hoogte door actuele informatie, artikelen en nieuwsberichten over energiebesparing.

Interview

Romynox trots op BREEAM-excellent gecertificeerde gebouw

Interview

Elektrische truck verslaat diesel

Netcongestie? “Afwachten is geen optie. Ik wil verder.”

Alle maatregelen op een rij

Energiebesparing kan eenvoudiger en duurzaamheid hoeft niet altijd geld te kosten, zolang je maar de juiste keuzes maakt. Graag helpen wij jou bij die keuzes. Bekijk in één overzicht welke energiebesparende maatregelen jouw bedrijf kan nemen.

Op de hoogte
blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang nieuws en kennisartikelen over duurzame energiebesparing.