Interview

Ondernemer Jurriën Jansen houdt de deur dicht

Nuchter nadenken is de kern van energiebesparing en verduurzaming. Het is geen hogere wetenschap. Soms betekent dat ook tegen gevestigde opvattingen ingaan en het een beetje anders doen. Samen met de bewuste keuze voor een verantwoord assortiment leidt dat tot een concept dat klanten weten te waarderen.

De naam van de winkel voor duurzame herenmode van ondernemer Jurriën Jansen in Amersfoort is Brandstof. ‘Misschien niet de meest voor de hand liggende naam, maar het klinkt lekker Nederlands’, zegt hij. Het past ook wel bij een man die naar eigen zeggen overloopt van energie. Na een loopbaan van twaalf jaar bij een bekende keten van herenmodezaken startte hij ruim drie jaar geleden zijn eigen bedrijf. ‘Ik wilde een winkeltje voor mezelf’.

Zijn assortiment en werkwijze weerspiegelen de aandacht voor klant en samenleving. De aangeboden kledingmerken komen uit Europa: Nederland, Duitsland, Frankrijk en Portugal. In de meeste gevallen wordt de kleding ook in die landen geproduceerd. De keuze is ingegeven door een combinatie van commerciële mogelijkheden en overtuiging. ‘Ik miste in Amersfoort het aanbod van duurzame kledingmerken voor heren en richt me met mijn bedrijf op die markt.’

Deur dicht

In de dagelijkse praktijk hoeft energiebesparing en duurzaamheid helemaal niet ingewikkeld te zijn, legt hij uit. Hij geeft een tekenend voorbeeld. ‘In de branche is het gebruikelijk dat de deur open staat. Bij mijn vorige werkgever was dat een uitgemaakte zaak. Maak het bezoekers zo gemakkelijk mogelijk om binnen te komen, is daarbij de filosofie. Maar mijn deur is gewoon dicht. Er zit glas in, ik zwaai als mensen langs komen en merk niet dat het klanten tegenhoudt. Zo eenvoudig kan het zijn. Als ik naar huis ga, gaat de verwarming uit. En ik heb geen energie slurpende airco in de zaak.’

Klanten vinden het kennelijk prima. Het bedrijf loopt goed, terwijl het aanbod van Brandstof zeker niet tot de laagste prijscategorieën behoort. Je vindt er geen overhemd van twee tientjes.

Online verkoop

Als relatief recente zelfstandige ondernemer is er altijd wat te verbeteren. ‘Veranderen zit in mijn genen’, zegt hij. Het kan altijd nog beter. Hij wil dat zijn zaak zichtbaarder is op sociale media. De online verkoop kan wel een stimulans krijgen. Maar ook hier kiest Jansen bewust voor een concept waarbij duurzaamheid meetelt.

‘Ik wil geen verkoopmodel waarbij mensen van alles bestellen en dan weer kunnen terugsturen. Dat is onnodig gesleep met goederen.’ Evenmin wil hij grote voorraden opbouwen die mogelijk onverkocht blijven. Wat hij aan voorraad heeft, is in de winkel te vinden.

Ledverlichting

Brandstof is gevestigd in een huurpand. Dat houdt in dat Jansen maar beperkte mogelijkheden heeft om zelf te investeren in energiebesparing. Als hij de keuze heeft, gaat hij voor duurzaamheid. Hij vindt het dan ook niet meer dan vanzelfsprekend dat hij heeft geïnvesteerd in ledverlichting. ‘Dat is een eenmalige uitgave die zich ook nog eens terugverdient.’

Deel dit verhaal
Facebook
Twitter
LinkedIn

Lees nog meer inspirerende verhalen!

DEB houdt je op de hoogte door actuele informatie, artikelen en nieuwsberichten over energiebesparing.

Adviesbureau

Jeroen Sloof van Bureau Bos: “We moeten denken in oplossingen.”

Adviesbureau

‘Ons doel was om de markt transparantie te bieden op het gebied van energie-inkoop’

Bandenspecialisten

Banden- en wielenbranche brengt energiebesparing op spanning

Alle maatregelen op een rij

Energiebesparing kan eenvoudiger en duurzaamheid hoeft niet altijd geld te kosten, zolang je maar de juiste keuzes maakt. Graag helpen wij jou bij die keuzes. Bekijk in één overzicht welke energiebesparende maatregelen jouw bedrijf kan nemen.

Op de hoogte
blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang nieuws en kennisartikelen over duurzame energiebesparing.