Interview

Goede energieadviseur heeft kennis en geniet vertrouwen

Een goede energieadviseur voor mkb-bedrijven heeft niet alleen kennis van zaken, maar snapt ook hoe een mkb’er werkt. Samenwerking op basis van vertrouwen geeft het beste resultaat. Op DEB.nl staat een lijst van MKB energieadviseurs die op basis van ervaring weten hoe je dat moet doen. Met zo’n adviseur kan de ondernemer aan de slag om kosten te besparen en te verduurzamen. Voor het inschakelen van een adviseur is ook nog eens subsidie beschikbaar.

Johan Frenken uit het Brabantse Boekel is zo’n adviseur. Hij behoort tot een groep energieadviseurs binnen de beroepsvereniging FedEc die mkb-bedrijven bijstaan. Onlangs nam die groep deel aan een online bijeenkomst over het initiatief DEB.nl van MKB-Nederland.

Met ruim 35 jaar ervaring heeft Frenken een goede kijk op de eigenschappen die een mkb-adviseur in huis moet hebben. Hij geeft daarover ook les aan jonge vakgenoten, zodat zijn kennis en bevindingen niet verloren gaan. Nog vrijwel dagelijks is hij in de weer met ondernemers en beleeft daar nog altijd veel plezier aan.

Enthousiasme

‘Het is fantastisch om met een ondernemer door zijn of haar bedrijf te lopen’, zegt hij. ‘Het enthousiasme waarmee ze over hun bedrijf praten, geeft mij elke keer weer energie. Een mkb’er heeft regie over het geheel. Dat is anders dan bij grotere bedrijven. Tegelijkertijd merk ik dat alle aandacht uitgaat naar het bedrijfsproces. Bij een rondgang zie ik meestal direct al mogelijkheden om energie te besparen. Vaak zien ze die zelf niet, omdat ze zo gericht zijn op de kern van de onderneming. Ze willen best, maar weten niet hoe. Door vragen te stellen en het gesprek aan te gaan, zet je ze aan het denken. Dat is de eerste stap om tot een goed advies te komen. Het gaat er uiteindelijk om dat een ondernemer investeert in verduurzaming, daardoor een veel lagere energierekening krijgt en het bedrijf het milieu minder belast.’

Energieslurpers

Als praktijkvoorbeeld noemt hij de persluchtinstallaties bij productiebedrijven. Dat zijn energieslurpers, zeker als ze de hele dag aan staan. ‘Ik vraag dan of ze weten dat er ook alternatieven zijn en wat ze zouden kunnen besparen. Ondernemers staan daar niet bij stil. Terwijl een investering zich snel kan terugverdienen. Een rondje samen door het bedrijf doet ze vaak de ogen openen. Dat wist ik helemaal niet, krijg ik vaak als reactie te horen.’

De basis voor een goed advies is vertrouwen, zegt Frenken. ‘Je moet erachter zien te komen wat de ondernemer belangrijk vindt. Wat wel en niet past bij de onderneming. Op die manier zie je al gauw waar het laaghangend fruit is. Waar in het bedrijf snel voordeel is te behalen.’

Bewust maken

Frenken waarschuwt ook waar het fout kan gaan. ‘Je moet als adviseur niet met een vingertje wijzen en suggereren dat een mkb’er het verkeerd doet. Het gaat om het bewust maken van de ondernemer van de mogelijkheden tot besparing. Mogelijkheden waaraan zelf niet is gedacht. En dat je vervolgens helpt bij het maken van keuzes. De uitstraling moet zijn: ik ben je maatje en ben er om te helpen.’

Dat er een subsidieregeling is om voordelig een adviseur in te huren, ziet Frenken als het spreekwoordelijke geschenk uit de hemel. ‘Ondernemers zijn druk met hun bedrijf. Ze zien niet dat ze kansen laten liggen. Dit steuntje helpt om dat inzicht te geven.’

Installatietechniek

In de praktijk merkt Frenken dat bij energiebesparing vaak nadruk ligt op bouwkundig advies. Dat is maar een deel van het verhaal. Op het gebied van installatietechniek is minstens zo veel winst te behalen. Je moet als goede adviseur op beide terreinen kennis van zaken hebben, meent hij. In zijn geval is de jarenlange ervaring in de installatiebranche van grote waarde. Dat betekent niet dat bouwkundig opgeleiden of jonge mensen geen goed advies zouden kunnen geven.

Hij houdt ze voor: ‘Je mag best tegen een ondernemer zeggen dat je iets verder moet uitzoeken als je het niet precies weet. Dat is niet erg. Als je dat dan maar doet, je erin verdiept en met kennis van zaken bij de ondernemer terugkomt. Dan werk je aan een vertrouwensbasis.’

Hij noemt weer een voorbeeld: ‘Er zijn meer dan 200 merken warmtepompen en een groot aantal uitvoeringsvormen. Welke kan de ondernemer het beste kiezen? Daar moet je een goed advies over kunnen geven.’ Dat vereist kennis van het product, van de onderneming én van de wensen van de ondernemer.

Maatwerk

De hulp aan de mkb-ondernemer verschilt van geval tot geval. Het is maatwerk. Een ondernemer kan besluiten om na een advies zelf verschillende offertes op te vragen. De taak van de adviseur is dan om die samen met de ondernemer te beoordelen. ‘Als mij dat gevraagd wordt, kijk ik niet alleen naar de investeringskosten’, zegt Frenken.

‘Ik kijk ook naar de achtergrond en betrouwbaarheid van de aanbieder. Is dat een bedrijf waarop je kunt bouwen? Dat vereist kennis van de markt. Die kennis heeft de mkb’er niet. Dan komt de meerwaarde van de adviseur naar voren. De ondernemer gaat een investering doen en neemt een besluit voor soms wel 15 tot 20 jaar. Dat moet weloverwogen zijn. Als adviseur draag je daaraan bij.’

Behoeden

Vaak is het idee dat een energieadviseur de ondernemer vooral stimuleert om besluiten te nemen. Dat beeld verdient bijstelling, als je Frenken hoort. Soms is de taak van de adviseur juist om de ondernemer te behoeden voor al te overhaaste stappen. Een goede timing en de juiste keuzes zijn belangrijk.

‘Als ze eenmaal de stap naar energiebesparing en verduurzaming hebben genomen, willen ze direct aan de slag. Dat zit in ondernemers. Dan worden ze soms overenthousiast. Maar je moet wel de goede stappen blijven zetten. Het gaat uiteindelijk echter om het resultaat dat het beste past bij hun onderneming. Daarop moet je advies gericht zijn.’

Deel dit verhaal
Facebook
Twitter
LinkedIn

Lees nog meer inspirerende verhalen!

DEB houdt je op de hoogte door actuele informatie, artikelen en nieuwsberichten over energiebesparing.

Interview

Meten is weten

Adviesbureau

Jeroen Sloof van Bureau Bos: “We moeten denken in oplossingen.”

Adviesbureau

‘Ons doel was om de markt transparantie te bieden op het gebied van energie-inkoop’

Alle maatregelen op een rij

Energiebesparing kan eenvoudiger en duurzaamheid hoeft niet altijd geld te kosten, zolang je maar de juiste keuzes maakt. Graag helpen wij jou bij die keuzes. Bekijk in één overzicht welke energiebesparende maatregelen jouw bedrijf kan nemen.

Op de hoogte
blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang nieuws en kennisartikelen over duurzame energiebesparing.