Interview

Elektrische truck verslaat diesel

Een transportbedrijf dat elektrisch wil gaan rijden staat voor een enorme en riskante investering: een vijftigtonner met batterijen is nog steeds ruim drie keer zo duur als een wagen op diesel. Ook heb je laadpalen en uiteindelijk een grotere netaansluiting nodig. Hoe ga je die investering rondrekenen met winstmarges die meestal onder de 5% blijven? Op bedrijventerrein ‘Boezem’ in Pijnacker spraken we met Dé Post van logistiek familiebedrijf H.N. Post & Zonen, over de transitie die zij inzetten en de rollen daarin van partnerships en denken in kansen.

Les 1: Commitment van de klant
In deze markt kun je alleen zo’n innovatie inzetten als je klanten aan boord zijn. “Toen we onze eerste e-truck op de weg zetten, bestonden die nog niet, af-fabriek. We hebben een dieseltruck laten ombouwen, dus dat was best riskant. Maar gemeente Rotterdam wilde zware bouwmaterialen vervoeren door haar eigen Zero Emission Zone, dus die moesten wel. Om de truck de hele week aan het werk te hebben we daar toen klanten bijgezocht, zoals de supermarktketen Plus. Dankzij hun commitment konden we die e-truck volplannen en de weg op.”

“Je moet echt omdenken, want er zijn genoeg redenen om niet over te stappen naar elektrisch.”

Les 2: Kennis bundelen
In 2018 dacht H.N. Post & Zonen zelf nog niet dat het zou gaan lukken, een vijftigtonner op batterijen; dat is veel te zwaar. “Tot we BREYTNER tegenkwamen – een logistiek bedrijf dat zich helemaal richt op zero emissie techniek. BREYTNER was de wereld over gegaan op zoek naar de grenzen van elektrisch zwaar transport (om het uiteindelijk te vinden in Oosterhout). De verzamelde kennis en inzicht was het zetje dat wij nodig hadden – zij hadden al met succes vier trucks omgebouwd, dus toen zijn wij het ook aangegaan.”

Les 3: Klant wordt partner
“Ons succesverhaal is de samenwerking met Innocent Drinks. Je weet wel: van de sapjes die je in de supermarkt en bij To Go winkels vindt. Zij wilden een fabriek bouwen op 40 kilometer afstand van de laadplek van hun belangrijkste ingrediënt: sinaasappelsap. Dat transport moest emissievrij worden. Samen hebben een businesscase gebouwd die diesel ruim verslaat: wij hebben het logistieke proces zo slim ingericht, dat we 60% goedkoper uit zijn. We laden op slimme plekken en momenten, knipten tijdrovende stappen uit het proces en kwamen zo tot de scherpst denkbare route! Dat lukt alleen maar als je elkaar als partner ziet: samen zijn we verantwoordelijk voor het eindresultaat; we wentelen geen kosten af op de ander. Met deze case wonnen we zelfs een prestigieuze Europese prijs.” Je lees hier meer over de CIPS Award van 2023.

Les 4: Wat is jouw eigen transitie?
“Wij werken ook aan onze eigen transitie. Van ‘transportboer’ – even oneerbiedig gezegd – naar logistiek expert. In een aanbesteding op kilometerprijs worden we allemaal door de klanten tegen elkaar uitgespeeld; dan wordt het een race-to-the-bottom. Wij willen een meer hoogwaardigere dienst leveren dan ‘een lading van A naar B brengen’. Emissievrij transport is echt een ander product. Met de partners zijn we samen eigenaar van en verantwoordelijk voor een logistiek proces dat diesel verslaat: op prijs, op efficiëntie, en op toekomstgerichtheid.”

Les 5: Systemische verandering
Druk van buiten helpt. “Supermarkten zijn op dit moment al heel gemotiveerd om deze markt op te gaan, onder andere omdat steeds meer steden van hun centrum een ‘Zero Emission Zone’ maken. Zonder deze wettelijk druk is het dieseltransport nu vaak nog goedkoper en dus aantrekkelijker. Verder pakt de Gemeente Pijnacker-Nootdorp een belangrijke rol door het netwerk van duurzame ondernemers te ondersteunen. Bijvoorbeeld door ons samen te brengen en te informeren vanuit de netbeheerder, en over lokale en landelijke beleidsvoornemens.”

Je leest hier meer over Zero-emissiezones (ZE zones).

Het waarom: van generatie op generatie
“Toen wij onze zesde e-truck op de weg zetten, schreef iemand van de brancheorganisatie dat het ons telkens lukt om een stap te maken in de energietransitie, terwijl er zoveel redenen zijn om die stap niet te maken. Waarom doen we die moeite? De energietransitie biedt ons de mogelijkheid om ons te onderscheiden in een markt waarin dat bijna niet te doen is. Maar daaronder ligt nog een reden: wij zijn een bedrijf dat al drie generaties van ouder op kind is doorgegeven. Uiteindelijk willen wij niet alleen dit bedrijf doorgeven naar de vierde generatie, maar ook dat er een planeet is om hun leven te dragen.”

Je lees hier meer over H.N. Post & Zonen en hun innovatieve samenwerking met BREYTNER

Interview door Carolien Hoogland en +Anderen

Deel dit verhaal
Facebook
Twitter
LinkedIn

Lees nog meer inspirerende verhalen!

DEB houdt je op de hoogte door actuele informatie, artikelen en nieuwsberichten over energiebesparing.

Interview

Romynox trots op BREEAM-excellent gecertificeerde gebouw

Netcongestie? “Afwachten is geen optie. Ik wil verder.”

Hoe gaat het met… De Noord-Hollandse Bierbrouwerij (Uitgeest)

Alle maatregelen op een rij

Energiebesparing kan eenvoudiger en duurzaamheid hoeft niet altijd geld te kosten, zolang je maar de juiste keuzes maakt. Graag helpen wij jou bij die keuzes. Bekijk in één overzicht welke energiebesparende maatregelen jouw bedrijf kan nemen.

Op de hoogte
blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang nieuws en kennisartikelen over duurzame energiebesparing.