Interview

‘Duurzaamheid levert gewoon geld op’

‘Als je eenmaal met het duurzaamheidsvirus bent besmet, kom je er niet meer vanaf’, zegt rasondernemer Dick Brandwijk van het gelijknamige familiebedrijf in promotieartikelen, kerstpakketten en themapakketten in Zaltbommel. Het is in deze tijd gewaagd om het woord virus te gebruiken, maar zijn boodschap is positief. Duurzaamheid is goed voor de samenleving en zakelijk verstandig. Met veel enthousiasme draagt hij dat uit naar collega-ondernemers en klanten.

De onderbouwing is onweerlegbaar. In zo’n tien jaar tijd verminderde de CO2-uitstoot van zijn onderneming met 82%. ‘Dat levert gewoon geld op’, zegt hij. Daarnaast kan het bedrijf zich positief profileren. ‘Wij hebben een groot aantal klanten die actief bezig zijn met duurzaamheid. Daar hebben wij een streepje voor.’ Een kroon op het werk vindt hij de platinum certificering bij de duurzaamheidsbeoordeling door EcoVadis in 2020 en 2021.

Brandwijk is koploper in de sector. Hij is ervan overtuigd dat anderen zullen volgen. De markt zal er steeds meer naar gaan vragen. Aandacht voor duurzaamheid is verstandig ondernemerschap.

Commercie

Duurzaamheid en commercie kunnen prima samengaan. Brandwijk geeft een paar praktische voorbeelden. Hij kocht een nieuwe machine om pallets te omwikkelen. Hij koos voor een fabrikant die werkt met een innovatief concept. ‘In plaats van een voetbal aan plastic per pallet, is het nu een tennisbal’, legt hij beeldend uit. ‘De machine was duurder in aanschaf, maar de meerkosten waren binnen een jaar terugverdiend.’

Klanten geeft hij een even simpel als doeltreffend voorbeeld. ‘Een balpen met opdruk is nog altijd het meest gebruikte relatiegeschenk. Je kunt er een kopen die 500 meter schrijft, maar ook 1,2 kilometer. Die gaat langer mee en je merknaam krijgt dubbel zolang aandacht.’ Het duurde soms even voordat klanten bereid waren iets meer te betalen. Niet zonder trots meldt hij dat de Tweede Kamer als klant zijn duurzame pennen inkoopt.

Ambitie

Brandwijk is al jaren bezig met duurzaamheid. Het doet hem deugd dat het thema politiek-breed is opgepakt. Dat was in het verleden wel eens anders. Daarbij is het belangrijk, zo benadrukt hij, dat je reële doelen stelt. Anders zijn teleurstellingen ingebakken. Maar ambitie moet er altijd zijn. Ondanks de daling van ruim tachtig procent blijft hij kijken hoe de CO2-uitstoot nog lager kan. Met als gevolg dat een dieselbus is ingeruild en er een nieuwe, zuinigere bestelwagen kwam.

Duurzaam denken is niet zo ingewikkeld. ‘Met gezond verstand kom je een heel eind’, zegt hij. In 2010 betrok hij een duurzaam pand zonder gasaansluiting. Door die keuze werd hij door sommige collega’s meewarig aangekeken. Toch koos hij voor de warmtepomp. Zijn bedrijf verhuisde van’ Gameren naar Zaltbommel, schuin tegenover zijn logistieke partner. Showrooms, kantoren, opslag- en productieruimtes zijn nu op één locatie ondergebracht. Dat scheelt veel kilometers.

Wokpannen

Vroeger werden containers met goederen in Rotterdam gelost en met verschillende vrachtwagens naar zijn bedrijf gereden. Nu komt de container rechtstreeks naar Zaltbommel: dat is maar één rit. In beginsel koopt hij zijn spullen binnen Europa. Dat is misschien wat duurder dan in China, maar verantwoorder uit het oogpunt van duurzaamheid. Zo heeft hij 20.000 wokpannen in Italië besteld, gemaakt van gerecycled aluminium. In zijn assortiment zitten ook plaids gemaakt van gebruikte petflessen. ‘Duurzaamheid spreekt jongeren aan’, vertelt hij. De keuze voor Europese leveranciers bood in het coronajaar extra voordeel. Leveringen waren veel betrouwbaarder.

Tweede generatie

Brandwijk is al bijna veertig jaar ondernemer in hart en nieren. Samen met zijn vrouw begon hij ooit een kaas- en delicatessenzaak. In coronatijd is hij meer gaan inzetten op online-verkoop via de website, hoewel hij liever samen met de klant om tafel zit. ‘Als ondernemer moet je inspelen op nieuwe omstandigheden.’

’De tweede generatie zal op enig moment de onderneming overnemen. De toekomst van de jongere generaties vindt hij belangrijk. Als ware ambassadeur geeft hij ook adviezen over duurzaamheid aan zakenpartners en verzorgt hij cursussen bij grote klanten. Door een schokkende persoonlijke ervaring is hij anders naar werk en leven gaan kijken. Meer aandacht voor de medemens komt daardoor nadrukkelijk ook in zijn bedrijf tot uiting. Hij is trots op zijn team, de Brandwijk Bommelerwaard Runners, dat bij de Roparun hoog eindigde. Bijna alle medewerkers zijn jonge mensen die de kans krijgen zich te ontwikkelen.

Dat past in de aandacht voor de drie P’s, people, planet, profit. Ze hangen met elkaar samen. ‘Jaren geleden heb ik in milieukringen al verkondigd: ik ben het zeer eens met de aandacht voor people en planet, maar vergeet niet dat het niet zonder profit kan’.

Deel dit verhaal
Facebook
Twitter
LinkedIn

Lees nog meer inspirerende verhalen!

DEB houdt je op de hoogte door actuele informatie, artikelen en nieuwsberichten over energiebesparing.

Hoe gaat het met… De Noord-Hollandse Bierbrouwerij (Uitgeest)

Interview

Duurzame glascoating: energie-efficiëntie, gezondheid voor de mens en CO2 reductie in één

Interview

Delicia ontkoppelt van gas: 30% energiebesparing

Alle maatregelen op een rij

Energiebesparing kan eenvoudiger en duurzaamheid hoeft niet altijd geld te kosten, zolang je maar de juiste keuzes maakt. Graag helpen wij jou bij die keuzes. Bekijk in één overzicht welke energiebesparende maatregelen jouw bedrijf kan nemen.

Op de hoogte
blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang nieuws en kennisartikelen over duurzame energiebesparing.