Interview

“De klant verwacht steeds meer innovatie”

Van huis uit zijn tankstation-ondernemers natuurlijk altijd al bezig geweest met een transitie. Van kolen naar brandstoffen, van klein naar grote locaties met shop. Datzelfde gedachtengoed speelt daarom sterk bij de overkoepelende belangenvereniging BETA. DEB sprak over deze energietransitie met Lisanne Henneveld, lid van het secretariaat van de ondernemersvereniging.

Meegaan met de tijd

Lisanne Henneveld heeft de ontwikkelingen binnen de tankstation retail de afgelopen 28 jaar van dichtbij meegemaakt. “Je merkt nu vooral dat milieubeleid specifieker is geworden”, vertelt Lisanne. “Maar onze branche heeft altijd al veel gedaan op het gebied van milieu.

“Tankstations moesten altijd al meebewegen met nieuwe ontwikkelingen, maar de klant verwacht steeds meer innovatie. We zijn als branche transitiegericht ingesteld. Met name omdat er zo ontzettend veel te doen is in deze branche. E-laden, zuinige koeling, verlichting en bio- en postfossiele brandstoffen zijn grote thema’s die nu aan de beurt zijn.”

Uitdagingen

Mogelijkheden leiden vaak tot uitdagingen en de BETA-achterban is hierin geen uitzondering. “Sommige familiebedrijven worden verkocht aan grote bedrijven omdat opvolgers een te grote uitdaging zien in de energietransitie. Hierdoor ontstaat verclustering binnen de markt. Anderen gaan enthousiast aan de slag. De grootste uitdaging is natuurlijk 2030, wanneer emissievrij rijden echt de overhand begint te krijgen.”

Toch is dat niet alleen een uitdaging, vindt Lisanne. “Een valkuil is soms ook een kans. Super snelladers gebruiken en waterstof tanken kan prima bj een tankstation. En omdat elektrisch laden tijd kost, heb je als ondernemer weer kans om de klant langer in je shop te bedienen en andere producten te verkopen.”

Gelijk speelveld

Voor BETA is het belangrijk dat de lusten en lasten evenredig verdeeld worden. “Er moet echt een ‘level playing field’ zijn”, verklaart Lisanne. Het kan niet zo zijn dat de ene tankstation ondernemer alleen investeert in klantenwinning, terwijl zijn collega van de overheid volop moet investeren in energiebesparing.

Daar pleiten we als branche dus wel voor en proberen ondernemers ook in te laten zien welk voordeel energiebesparing heeft. Dat doen we door regelmatig over dit onderwerp te communiceren in onze nieuwsbrief en eigen magazine Move On.”

DEB

Ondernemers kunnen veel houvast vinden in DEB. “Het is een mooi systeem waarmee je inzicht krijgt in wat je kunt besparen. Ondernemers letten toch op wat iets kost of oplevert. DEB is daarin gewoon pragmatisch. Het laat je zien hoeveel euro’s je kunt besparen, geeft je een top 10 van mogelijke besparingen en dat allemaal op basis van je eigen bedrijfsgegevens. DEB maakt een complex onderwerp echt een stuk concreter.

Deel dit verhaal
Facebook
Twitter
LinkedIn

Lees nog meer inspirerende verhalen!

DEB houdt je op de hoogte door actuele informatie, artikelen en nieuwsberichten over energiebesparing.

Interview

Meten is weten

Adviesbureau

Jeroen Sloof van Bureau Bos: “We moeten denken in oplossingen.”

Adviesbureau

‘Ons doel was om de markt transparantie te bieden op het gebied van energie-inkoop’

Alle maatregelen op een rij

Energiebesparing kan eenvoudiger en duurzaamheid hoeft niet altijd geld te kosten, zolang je maar de juiste keuzes maakt. Graag helpen wij jou bij die keuzes. Bekijk in één overzicht welke energiebesparende maatregelen jouw bedrijf kan nemen.

Op de hoogte
blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang nieuws en kennisartikelen over duurzame energiebesparing.