Maatregel

Gebruik opblaasbare luchtkussens bij een vrachtwagendocking

Een verwarmde hal verliest warmte door de ruimte tussen de vrachtwagen en de deur van het laaddock. Dit verlies kan beperkt worden door luchtkussens in de deur op te blazen als de vrachtwagen in het laaddock staat.
Kanteldeur

Advies van de energieadviseur

  • Onderzoek de hoeveelheid warmte die verloren gaat bij een laaddock, aangezien er aanzienlijke besparingen mogelijk zijn.
  • Overweeg of het verwarmen van de hal noodzakelijk is. In sommige gevallen kan het gebruik van infraroodpanelen voldoende warmte bieden op één specifieke locatie voor de medewerker.

Een laaddock wordt gebruikt wanneer vrachtwagens worden geladen of gelost.
Om warmteverlies door tocht te verminderen, zijn luchtkussens nodig, omdat rubberen randen niet voldoende zijn.
Deze maatregelen moeten worden genomen wanneer de deur vervangen wordt en de laaddock minstens 10 uur per week wordt gebruikt voor laden en/of lossen.

Financiële aspecten

Luchtkussens voor deuren zijn beschikbaar vanaf ongeveer €2.500 per deur. Met een terugverdientijd van ongeveer 4 jaar zijn ze een rendabele investering.

De wet

Er zijn dockings voor vrachtwagens aanwezig met of zonder flappen en zonder opblaasbare luchtkussens.

De ruimte wordt matig verwarmd (ten minste 15 °C).

Natuurlijk moment: De docking wordt gemiddeld genomen ten minste 10 u/wk gebruikt voor het laden en of lossen.

Verminder het warmteverlies via naden, kieren en andere openingen in muren en gevels.