Met aandacht voor duurzaamheid kan een mkb-onderneming zich onderscheiden in de markt. Consumenten gaan er vaker naar vragen. Dat blijkt uit de gesprekken met ondernemers die DEB.nl afgelopen maanden voerde en die op de website staan en uit onderzoek van MarketResponse en b-open in samenwerking met IVRM Reputatie.
Daarmee heeft verduurzaming economische waarde.
Maar veel consumenten zijn niet tevreden over de wijze waarop ondernemers over het thema duurzaamheid communiceren. De helft vindt de beloftes over de duurzaamheid van een product ongeloofwaardig. Waarachtigheid en duidelijkheid zijn van groot belang. Daar is nog veel te verbeteren.
69% meent dat bedrijven hun producten duurzamer laten lijken dan ze werkelijk zijn. Twee-derde van de ondervraagden vindt dat het duurzaamheidsbeleid van bedrijven in het algemeen onduidelijk is. Ruim een derde geeft aan het belangrijk te vinden dat bedrijven actief hun duurzaamheidsactiviteiten uitdragen. Dit alles blijkt uit het onderzoek van marktonderzoeksbureau MarketResponse en b-open in samenwerking met IVRM Reputatie.
Er is dus nog een wereld te winnen, concludeert het Kenniscentrum. Als het gaat om beloftes, moeten die zijn onderbouwd door feiten en gecontroleerd door een onafhankelijke partij, vinden veel klanten.
Meer hierover op de website IVRM.nl, bron van bijgaande infographic.