Vanaf 2025 voeren tientallen (met name grotere) gemeenten een zero-emissiezone in. DEB zet de belangrijkste informatie voor je op een rij.
Zero-emissiezones zijn bedoeld om de uitstoot van schadelijke stoffen door verkeer te beperken en dragen bij aan het behalen van de klimaatdoelen. Voor het midden- en kleinbedrijf (MKB) brengt deze transitie echter grote uitdagingen met zich mee.
Vereiste aanpassingen
Voor veel mkb-ondernemers, vooral in de transport- en logistieke sector, zullen de zero-emissiezones een aanzienlijke aanpassing vereisen. Ondernemers die actief zijn in stadsdistributie, bijvoorbeeld winkels, bouwbedrijven en leveranciers, dienen hun wagenparken aan te passen om binnen de nieuwe regels te kunnen werken. Dit betekent dat bedrijfsvoertuigen die op diesel of benzine rijden niet meer zijn toegestaan in deze gebieden, tenzij er ontheffingen worden verleend.
Overgangsregeling
De ingangsdatum is 1 januari 2025, maar dit kan per gemeente variëren. Om de overgang voor mkb-ondernemers beter te laten verlopen, zijn er verschillende ingangsdata voor diverse voertuigcategorieën. Zo krijgen bijvoorbeeld schonere bestelwagens en nieuwere vrachtwagens langer toegang tot de zero-emissiezones. Daarnaast is er een overgangsregeling van kracht. Bedrijven die hun voertuigen vóór 2025 hebben aangeschaft, kunnen tot 2027 in de zero-emissiezones blijven rijden, mits zij voldoen aan bepaalde uitstootnormen. Dit geeft ondernemers extra tijd om hun vloot te verduurzamen.
Subsidies
De overheid erkent de uitdagingen voor mkb-ondernemers en biedt verschillende vormen van ondersteuning om de overgang naar emissievrije voertuigen te vergemakkelijken. Zo zijn er subsidieregelingen beschikbaar, waaronder de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA), waarmee ondernemers een deel van de aanschafkosten van elektrische of waterstofvoertuigen kunnen dekken.
Nieuwe Belastingregels
Ondernemers die een nieuwe bedrijfswagen kopen, zijn nu nog vrijgesteld van Belasting op Personenauto’s en Motorvoertuigen (BPM). Vanaf 2025 gaan ondernemers ook BPM betalen, net als bij personenauto’s. De BPM-vrijstelling geldt in 2025 echter nog wél voor emissievrije auto’s.
Meer weten?
De meest recente informatie over de zero-missie stadslogistiek vind je op de website OpwegnaarZES.