Elektrisch rijden

Oplaadmogelijkheden

Met de aanschaf van elektrisch vervoer ben je er niet. Minstens zo belangrijk zijn de mogelijkheden voor het opladen. Let daarbij ook op de verplichtingen voor oplaadmogelijkheden voor je klanten. Ondernemingen zijn sinds 2020 verplicht bij renovatie van het parkeerterrein per 10 parkeerplaatsen voor klanten minimaal 1 oplaadmogelijkheid (laadpaal) te bieden.

 

Wil je een laadpaal bij je onderneming, houdt er dan rekening mee dat installatie enige tijd kan duren. De vraag is groter dan het aanbod van bedrijven die ze kunnen installeren.

 

Personen- en bestelwagens

Lichte elektrische bedrijfswagens kunnen op dezelfde wijze worden opgeladen als personenauto’s. Bepaal hoeveel elektrische voertuigen tegelijkertijd opgeladen moeten worden en ga daarbij uit van de toekomst. Steeds vaker zullen ook klanten en medewerkers kiezen voor elektrisch vervoer.

 

Als meerdere auto’s tegelijkertijd opgeladen moeten worden, ontkom je vermoedelijk niet aan een separaat laadcircuit.

In combinatie met zonnepanelen kun je de elektriciteit voor je voertuigen zelf opwekken. Bedenk wel, dat een tussentijdse opslag nodig is.

 

De opwekking vindt overdag plaats, terwijl het laden van de bestelwagen in de avonduren of ’s nachts plaatsvindt.

Laadpalen

Om overbelasting van het stroomnetwerk te voorkomen, zijn er laadpalen met een zogeheten load balancing-functie. De stroom wordt verdeeld over het netwerk. Dat kan betekenen dat het opladen van elektrische auto’s wat langzamer gaat of tijdelijk wordt stopgezet. Bij minder stroomgebruik (bijvoorbeeld ’s nachts) kan de laadpaal voor meer stroom zorgen. Afstemmen van het bedrijfsproces en de laadcapaciteit is dus belangrijk.

 

Bepaal ook wie wanneer gebruik mag maken van de laadvoorziening. Voorkom bijvoorbeeld onenigheid binnen het bedrijf tussen werknemers. Denk ook na over het (al dan niet) in rekening brengen van de laadkosten. Ook elektriciteit is niet gratis.

 

Bekabeling is kostbaar. Je kunt de kosten voor bekabeling verminderen door de laadplekken dicht bij de elektrische installatie te plaatsen.

 

Zware trucks

Het laden van zware trucks is ingewikkelder. Het noodzakelijke vermogen is enorm hoog. Het huidige netwerk is daar (nog) niet op aangepast. Ook zonnepanelen – vaak gebruikt bij bedrijven die willen verduurzamen – belasten het netwerk zwaar. Dit is een fors probleem.

 

Voor het laden van trucks is een afzonderlijke voorziening nodig, een drie fasen laadstation. Vaak wil je de mogelijkheid hebben verschillende voertuigen tegelijkertijd op te laden. Bedenk dat de realisatie van dergelijke grote laadstations een termijn van 5 tot 7 jaar vergt.

 

Netwerkbeheerder

In alle gevallen adviseren we vooraf te overleggen met de netwerkbeheerder. De laadmogelijkheden moeten passen binnen het gehele netwerk van elektriciteitsvoorziening. Lang niet altijd is dat overal al het geval.

  1. Zero-emissiezones >>
  2. Elektrische vervoersmiddelen >>
  3. Keuzehulp aanschaf elektrisch voertuig >>
  4. Alternatieve brandstoffen >>
  5. Oplaadmogelijkheden
  6. Aanschaf- en gebruikskosten >>
  7. Financiering en subsidies >>
  8. Andere manieren van werken >>

 

Deel dit bericht
Facebook
Twitter
LinkedIn

Meer nieuws en tips

DEB houdt je op de hoogte door actuele informatie, artikelen en nieuwsberichten over energiebesparing.

Nieuws
Tom Coronel zet mkb-ondernemers aan tot ‘Energiek Ondernemen’
Prinsjesdag 2024
Nieuws
MKB en energie: Belangrijkste punten uit Prinsjesdag 2024
Nieuws, Netcongestie
Webinar: Netcongestie begrijpen en oplossen (15 oktober 2024)

Alle maatregelen op een rij

Energiebesparing kan eenvoudiger en duurzaamheid hoeft niet altijd geld te kosten, zolang je maar de juiste keuzes maakt. Graag helpen wij jou bij die keuzes. Bekijk in één overzicht welke energiebesparende maatregelen jouw bedrijf kan nemen.

Op de hoogte
blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang nieuws en kennisartikelen over duurzame energiebesparing.

Webinar 15 oktober 2024: Netcongestie begrijpen en oplossen. Initiatief van Rabobank en MKB-Nederland.