Veel ondernemers die actief aan de slag zijn gegaan met verduurzaming, willen graag als inspiratiebron dienen voor collega’s. Met hun enthousiasme willen zij anderen overhalen ook vaart te maken met energiebesparing, in het belang van de samenleving.
Uit veel internationaal onderzoek blijkt dat een boodschap beter aankomt als die komt van iemand uit de ‘eigen groep’. Dat geeft vertrouwen. Daarom zijn ondernemerservaringen een belangrijk onderdeel van DEB.nl. Het online platform van MKB-Nederland beoogt de ondernemer te helpen bij verminderen van het energieverbruik en zo ook de bedrijfskosten te verlagen. DEB brengt ondernemers virtueel bij elkaar.
Actie ondernemen
Veel ondernemers krijgen steeds meer aandacht voor verduurzaming. Dat komt voort uit maatschappelijke betrokkenheid én gevoel voor de markt. Geluiden van collega’s versterken de bereidheid actie te ondernemen. Dit komt bovenop de verplichting tot energiebesparing vanuit de Wet milieubeheer.
Kansen signaleren
‘Klanten zoeken steeds meer naar die positieve voetafdruk. Vooruitkijken en kansen signaleren zijn daarin enorm belangrijk’, zegt supermarktondernemer Henk Rik Koetsier op de DEB-website. Marthijn Koorn van kunststofspecialist Pentas Moulding onderschrijft dat. ‘We zien dat de samenleving, onze klanten en medewerkers het belangrijker beginnen te vinden. De meeste mensen willen inmiddels liever met je samenwerken als ze zien dat je geeft om duurzaamheid.’
Harde getallen
Anna van Puijenbroek, van werkkledingproducent HAVEP zegt het nog wat stelliger: ‘Energiebesparing is niet alleen moreel wenselijk. Het bepaalt de toekomst van je bedrijf.’ Gerrit Jonkers van het gelijknamige autobedrijf spreekt zijn collega’s aan met harde getallen. ‘In tien jaar besparen we gewoon 100.000 euro op de energierekening. Dat is echt veel geld.’
Meer ervaringen van ondernemers vind je op de pagina ‘Ondernemersverhalen‘.