Elektrische vervoermiddelen (inclusief waterstof-elektrische) gebruiken minder fossiele energie en stoten daardoor minder CO2 uit. Als je hiervoor kiest, lever je een bijdrage aan de realisatie van de klimaatdoelstellingen om de opwarming van de aarde te beperken.
Daarnaast draag je bij aan vermindering van de uitstoot van fijnstof, wat zeker in stedelijke gebieden positief is voor de gezondheid van bewoners en werkenden.
Ook kostentechnisch kan het gebruik van elektrisch vervoer voor de mkb’er interessant zijn.
Voor een maximale bijdrage aan verduurzaming is het belangrijk ‘groene stroom’ te gebruiken. Dat kan ook door het zelf opwekken van elektriciteit door zonnepanelen. Er zijn ondernemers die de energie voor hun wagenpark zelf opwekken en onafhankelijk zijn van een externe partij.
Bestelwagens
Er komen steeds meer elektrische bestelwagens op de markt. Vaak is de techniek gebaseerd op die van personenwagens. Dergelijke lichte bestelwagens (tot 3500 kilo laadvermogen, te besturen met een personenautorijbewijs) kunnen op dezelfde manier worden opgeladen als personenwagens: met een laadpaal bij het bedrijf of bij openbare laadpalen. De omvang van het netwerk van openbare laadpalen is echter nog onvoldoende. Onderweg kun je terecht bij snellaadstations.
Tot nu toe is de actieradius van elektrische bestelwagens kleiner dan die van benzine- of dieselauto’s. Je kunt minder ver rijden totdat je moet bijladen dan met een volle tank brandstof. Bijladen kost ook meer tijd dan benzine of diesel tanken. Dat kan dus gevolgen hebben voor je dagelijkse bedrijfsvoering.
Het aanschaffen van een elektrische bestelwagen is wat ingewikkelder dan van een auto met verbrandingsmotor. Je moet je immers ook buigen over de oplaadmogelijkheden. Doorgaans zijn dealers van elektrische bedrijfswagens goed geïnformeerd. Ze kunnen je niet alleen alles vertellen over de auto die ze willen verkopen, maar ook over het opladen.
Vrachtwagens
Het aanbod van elektrische vrachtwagens (boven 3500 kilo laadvermogen) neemt toe, maar is nog altijd beperkt. Dat geldt in het bijzonder voor de zwaarste categorie, voor het vervoer op de grote weg. Voor stedelijke distributie zijn al verschillende elektrische trucks leverbaar. Naar verwachting zal het aanbod in de komende jaren groeien.
Let wel op dat dergelijke voertuigen niet kunnen worden opgeladen bij de publiek betaalde oplaadpunten.
Kijkend naar de huidige technische mogelijkheden, is elektrisch vervoer voor de lange afstanden in veel gevallen nog toekomstmuziek. De grote concerns zijn er wel mee bezig. Daarbij kijken ze naar batterij-elektrische mogelijkheden (met accu’s dus) of naar waterstof-elektrische aandrijving.
Voor stedelijke distributie zijn vanaf 2025 elektrische vrachtwagens verplicht.
LEV’s – elektrische fietsen
Voor licht vervoer is een LEV (Licht Elektrisch Voertuig) mogelijk een goed alternatief boven de kleine bestelwagen. Bezorgdiensten hebben er al honderden rondrijden. Je moet hierbij denken aan elektrische bakfietsen, al dan niet met een aanhanger. Vaak zijn ze ook vrijgesteld van parkeerkosten.